Ayatgali Tuleubek
Bird, 2021


lydinstallasjon / sound installation.
Lydverket er aktivt hver morgen mellom kl.07.00-09.00

(NO)

Tuleubeks praksis kretser hovedsakelig rundt spørsmål som angår teknologi. Disse spørsmålene utforskes på ulike måter gjennom å undersøke teknologiens symbolske strukturer, samt hvordan den former våre visuelle og sensoriske erfaringer, og hvordan dette blir integrert i kulturen og endrer vår subjektivitet. Praksisen er en kontinuerlig prosess med utprøving av ulike strategier og presentasjoner av ytringer gjennom ulike troper og kunstneriske medium.

I Skulpturtriennalen presenterer Tuleubek et lydarbeid. Publikum, eller rettere sagt lytterne til stykket, er mennesker i morgenrushet på vei til arbeid. Lyden de hører er datagenerert, forvrengt og ligner fuglekvitter. Prosessen kunstneren brukte til å generere kvitringen, er basert på nevrale nettverk, eller det som ofte kalles kunstig intelligens. Den opprinnelige lydkilden som algoritmene brukte for å generere den nye lyden, er fuglekvitter fra topplerke. Fuglearten er kjent for sin vakre morgensang, og bebodde Oslo-regionen frem til 1970-tallet, da den ble lokalt utdødd. Ved å «gjenopplive» topplerken i det offentlige rom, gjennom en ambisiøs teknisk prosess, presenterer kunstneren en setting der historien overgår den menneskelige arten og utvider seg til forestillinger om sameksistens, natur, teknologi og tid.

Ayatgali Tuleubek (f. 1985, Zhambyl, Kazakhstan) bor og arbeider I Oslo. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo (MFA, 2019). Den seneste tiden har han hatt separatutstillinger ved blant annet UKS, Oslo (2020); Aldea, Bergen (2020); og She Will Artspace (i samarbeid med Michael Rasmussen), Ski (2020). Hans seneste gruppeutstillinger inkluderer Part of the Labyrinth, Göteborgbiennalen (2019); What if the image is shown next to an historical fact,Tenthaus, Oslo (2019) og Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling, Oslo Kunstforening (2018).

(EN)

Ayatgali Tuleubek’s artistic practice focuses mainly on questions about technology. He explores these questions by examining the symbolic structures of technology, how they form our visual and sensory experiences and how they are integrated into culture and change our subjectivity. His practice is a continuous process of testing different strategies and presenting expressions through various tropes and artistic media. 

Tuleubek presents a sound work at the Sculpture Triennial. The public, or rather those who listen to the work, are caught up in the morning rush-hour on their way to work. The sounds they hear are computer-generated and manipulated to resemble the twittering of birds. The process the artist used to generate the tweeting is based on neural networks, or what is often called artificial intelligence. The original sound source used by the algorithm to generate the new sound is the chirping of a crested lark. This species, which is known for its beautiful morning song, was prevalent in Oslo up to the 1970s but was then eradicated from the region. By using an ambitious technical process to ‘revive’ the crested lark in public space, the artist presents a setting in which history transcends the human species and expands into a synthesised conception of coexistence, nature, technology and time.

Ayatgali Tuleubek (b. 1985, Zhambyl, Kazakhstan) lives and works in Oslo. He graduated with an MA from the Academy of Fine Art, Oslo (2019). In recent years he has held solo shows at (a selection) UKS (the Young Artists’ Society), Oslo (2020), Aldea, Bergen (2020) and She Will Artspace (in collaboration with Michael Rasmussen), Ski (2020). Recent group exhibitions include Part of the Labyrinth, Göteborgbiennalen (2019), What if the image is shown next to a historical fact, Tenthaus, Oslo (2019) and Sparebankstiftelsen DNB’s grant exhibition at Oslo Kunstforening (2018).

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_16.jpg
 
2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_18.jpg