Erlend Grytbakk Wold
Decliner (In Search of Leisure), 2021  
Decliner (In Search of Pleasure), 2021
Decliner (In Search of Exposure), 2021


Aluminium, polyesterbånd, maljer, poluestertau / Aluminium, polyester cord, eyelets, polyester rope

OBS: Verket settes kun ut parken i galleriets åpningstider.

(NO)

Erlend Grytbakk Wolds skulpturer har klare referanser til modernistisk møbeldesign og postminimalistisk skulptur. Verkene har likhetstrekk med møbler, men der møblet inviterer kroppen inn, avviser hans arbeider kroppens tilnærming. Skulpturene framstår som møbler som prøver å være skulpturer, og spiller på modernismens avstand mellom rigid formalisme og subjektivitet. 

I Norsk Billedhoggerforenings skulpturpark viser Erlend Grytbakk Wold en serie skulpturer som tar utgangspunkt i det fremste symbolet på moderne masseturisme: solsengen. Sydens endeløse rader og stabler med solsenger er tilgjengelige og inviterende, føyelig underlagt en utforming som tilrettelegger for optimalt solkonsum. Grytbakk Wolds skulpturer er utført i velkjente materialer, slitesterkt plaststoff og lett og sterkt metall, men formen vrir og bukter seg, i ren motvilje til tunge solkremdekte kroppers søken etter et sted å ligge i velbehag. Skulpturene okkuperer de mest solrike, eller på andre måter mest attraktive plasseringene i Billedhoggerforeningens skulpturpark. Dette er kjente handlinger fra kulturen rundt solsengene i Syden, hvor håndklær benyttes for å reservere de beste plassene lenge før solen har stått opp over all-inclusive-resorten. Skulpturene vil hver dag stå ute og okkupere de beste plassene gjennom høstens indian summer.

 

Erlend Grytbakk Wold (f. 1986, Trondheim), bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo (BFA, 2011), Kunstakademiet i Malmø (MFA, 2014). Han seneste separatutstillinger er ved Galleri Golsa, Oslo (2019); Kunstnerforbundet, Oslo (2018); Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondheim (2017); og Landsforeningen Norske Malere, Oslo (2016). Utvalgte gruppeutstillinger inkluderer She Will Artspace, Ski (2021); Barbé-Urbain Gallery, Ghent (2020); Galleri Golsa, Oslo (2020); LNM 50 års jubileumsutstilling, Kunstnernes Hus, Oslo (2018) og Høstutstillingen 2013.

Støttet av: Norsk kulturfond og Billedkunstnernes Vederlagsfond

(EN)

Erlend Grytbakk Wold’s sculptures have clear references to modernist furniture design and post-minimalist sculpture. They share similarities with furniture, but rather than inviting bodily use, they reject the body’s proximity. The sculptures appear as pieces of furniture trying to be sculptures by playing on modernism’s distance between rigid formalism and subjectivity.

In the Association of Norwegian Sculptors’ sculpture park, Grytbakk Wold presents a series of sculptures inspired by one of the greatest symbols of modern mass-tourism: the sunbed. Southern Europe’s endless rows and stacks of sunbeds are accessible, inviting and designed to facilitate optimal consumption of sunlight. Grytbakk Wold’s sculptures are made with well-known materials: robust plastic and light-weight yet strong metal. The forms twist and bend in ways that suggest a strong aversion to the attempts of sun-cream-slathered bodies to recline in comfort. They occupy the sunniest and, in other ways, best locations in the Association’s sculpture park. This brings to mind common strategies used at Southern European all-inclusive resorts, for instance to drape towels on sunbeds in order to reserve them long before the sun actually comes around. The sculptures will stand outdoors every day and occupy the best places in the park during this autumn’s Indian summer. 

 

Erlend Grytbakk Wold (b. 1986, Trondheim), lives and works in Oslo. He holds a BA from the Academy of Fine Art, Oslo (2011) and an MA from Malmö Art Academy (2014). His recent solo exhibitions were at Galleri Golsa, Oslo (2019), Kunstnerforbundet, Oslo (2018), Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondheim (2017) and Landsforeningen Norske Malere (LNM), Oslo (2016). He has contributed to numerous group exhibitions, among others, at She Will Artspace, Ski (2021), Barbé-Urbain Gallery, Gent (2020), Galleri Golsa, Oslo (2020), Kunstnernes Hus, Oslo (2018) and Høstutstillingen also at Kunstnernes Hus, Oslo (2013). 

Supported by: Norwegian Cultural Fund and Visual Artist Fund, Norway