Ingrid Solvik
Skiftninger (Shifts), 2021

bånd av resirkulert bomull, elektriske vifter, lys koblet til et styringssystem som henter data fra Ruters API / recycled cotton ribbons, electric fans, lights connected to a control system that retrieves data from the Ruter API

(NO)

Ingrid Solviks kunstnerskap omfatter temporære og permanente installasjoner i offentlige rom, samt scenografi og videokunst. Verkene er mangfoldige i både teknikk og format; blant tidligere arbeider er et permanent skulpturlandskap, et interaktivt installasjonsteater, og en 150 meter lang temporær lysinstallasjon. Felles for arbeidene er at de gjerne er romlige og kroppslige, og inviterer tilskueren inn til kontemplative og poetiske universer; underlige fremtids- og fantasilandskap. I Skiftninger utforsker Solvik dissonansen mellom det naturgitte og menneskeskapte, en tematikk som går igjen i flere av hennes arbeider.

Skiftninger vises i Prosjektrom Carl Berner og er en tredimensjonal installasjon bestående av hengende bånd, hvor dybden i rommet brukes for å skape et volum. De rette linjene gir et geometrisk utrykk, men i det et t-banetog nærmer seg stasjonen aktiveres vifter som setter installasjonen i bevegelse og løser opp de stramme linjene. Hvilken side installasjonen blåses mot avgjøres av retningen t-banetoget kjører i.

Dette verket kan både representere de ventende menneskene og t-banestasjonens særegne rytmiske puls av stillstand, ankomst, påstigning, avgang før stillstand igjen.

Sanseapparatet vårt er tilpasset å være omgitt av natur, med stort mangfold av former og overlappende linjer. I byen er vi omgitt av rutenett og parallelle linjer, og fordi det avviker fra det vi er tilpasset for, blir det tyngre å prosessere visuelt. Nerveforbindelsene jobber hardere, som gjør at hjernen bruker mer oksygen, som kan trigge migrene- og epileptiske anfall. 

«Skiftninger» er en kinetisk representasjon og en utforskning av variasjon og forandring mellom de geometriske, menneskeskapte repeterende linjene som vi finner overalt rundt oss i byene, og myke, mer organiske linjer i bevegelse som resonnerer mer med naturlige omgivelser.

Teknikk og lys av Gard Gitlestad. 

Ingrid Solvik (f.1986, Oslo) har sin BFA fra Den norske filmskolen på Lillehammer i 2012, og master fra ESARQ, UIC, Barcelona i 2016. I 2020 grunnla hun Glød Studio sammen med Gard Gitlestad. Hennes siste permanente kunstverk i offentlig rom er «Post Nature», Oslo kommunes kunstsamling, Ellingsrud (2019). Hennes siste temporære verk i offentlige rom inkluderer «Fravær av nærvær», Bananaz, Oslo (2020); «FuturX», Sydhavn Teater, København (2020); «Kote 50», Drammen (2019); «Yiwu-stria», Rom for Kunst, Oslo Sentralstasjon (2016)

Støttet av: KORO

(EN)

Ingrid Solvik creates temporary and permanent installations in public space as well as scenography and video art. Her works are diverse in both technique and format; amongst earlier productions, there is a permanent sculptural landscape, an interactive installation-theatre, and a 150-metre-long temporary light installation. Common to all the works, however, is that they are spatial and body-oriented and invite us to enter contemplative and poetic universes, strange future landscapes and landscapes of the imagination. With Skiftninger (Shifts), Solvik explores the dissonance between what is naturally given and what is manmade. This is in fact a theme found in many of her works.

Skiftninger is presented in Prosjektrom Carl Berner. It is a 3D installation consisting of hanging ribbons, and the depth in the room is used to create a volume. The straight lines have a geometrical expression, but when a metro train approaches the station, fans cause the installation to move and the lines to bend. The direction the installation blows is determined by the metro train’s direction.

This work can represent both the people waiting on the platform and the metro station’s rhythmic pulse of inactivity, arrival, boarding, departure, then again inactivity.

Our sensory faculties are adapted for being surrounded by nature, with great diversity in forms and overlapping lines. In a city, we are surrounded by grids and parallel lines, and because these deviate from what our bodies are adapted for, they are more difficult to visually process. The synapses (links between nerve cells) work harder and cause our brain to use more oxygen. This in turn can trigger migraines and epileptic seizures.

Skiftninger is a kinetic representation and exploration of variation and change between the geometric, manmade repeating lines we find throughout our urban environment, and soft and moving organic lines that resonate more with the natural environment.

Technology and lighting by Gard Gitlestad.

Ingrid Solvik (b. 1986, Oslo) has a BA from Den norske filmskolen, Lillehammer (2012) and an MA from ESARQ, Universitat Internacional de Catalunya, Barcelona (2016). In 2020 she and Gard Gitlestad established Glød Studio. Solvik’s latest permanent work in public space is Post Nature, in Ellingsrud, for the City of Oslo’s art collection (2019). Her latest temporary works in public space include (a selection) Fravær av nærvær, Bananaz, Oslo (2020), FuturX, Sydhavn Teater, Copenhagen (2020), Kote 50, Drammen (2019) and Yiwu-stria, Rom for Kunst, Oslo Sentralstasjon (2016).

Supported by: KORO – Public Art Norway


2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_58.jpg