Jannik Abel
Bjørka, 2021

ved, bålpanne, benk / firewood, firewood pan, bench.

Verket er interaktivt og fullføres ved at du som publikum tenner bål og dermed transformerer smerte om til varme / this work is interactive and is completed by the act of the audience lighting a fire and transforming pain into heat

(NO)

Jannik Abels verk berører tema som sårbarhet, arv, menneskelighet og forgjengelighet. Alltid med fokus på å minne oss mennesker om hvem vi egentlig er. Abel bor og jobber i en vill skog. Hun er kompromissløs når det kommer til å jobbe med materiale som er miljøvennlig. "Det er ikke hva jeg lager som er viktig, det er hvordan jeg lager de". 

En sommerdag i 2019 tok kunstnerens søster livet sitt. Kunstverket Bjørka er Abels sorgarbeide. Med øks og sag omformet Jannik en enorm bjørk til ved, kun med håndkraft. Tanken er at publikum kan ta kubbene og tenne opp et bål og transformere sorgen til varme.

 

Du hadde falt. Jeg vet ikke helt når. Men en dag så jeg at du lå der. Rotvelt. Det er kanskje ikke grunnen til at du falt som er viktig. Du døde samme året som treet falt. Ditt valg. Eller kanskje det var mangel på det. Hedda. Jeg valgte å utsette meg for dette. Bjørka og meg. 26 meter lang. 66 år. 732 kutt med sagen. 1452 hugg med øksen. 2982 vedkubber. Håndkraft. Du lå så skeivt. Jeg skled mere enn jeg sto. Åtte ganger falt jeg i elva. Fire ganger traff sleggen venstre hånd. Sagen satt fast flere ganger enn jeg vil huske. Det var det vanskeligste. Når du satt fast. Det var spenn i stammen. Det er alltid spenn i stammen. Du skjønner. Jeg gav meg ikke med dette treet. Et til. «Blir det aldri nok?» Jeg husker jeg tenkte; «Jeg vet ikke. Kanskje kroppen sier ifra.» Det var lett. Dette arbeidet. Det var til og med enkelt. I forhold til. Det er sagt at noe av det vakreste vi mennesker kan gjøre er å gi vår fulle oppmerksomhet til noe. Jeg valgte deg.

 

Jannik Abel (f. 1973, Oslo) bor og jobber på Nesodden. Hun er utdannet ved San Francisco Art Intstitute (1999). Abels verk har vært presentert i offentlig rom, gallerier og museer både nasjonalt og internasjonalt. Abels siste utstillinger inkluderer Norske Kunsthåndverkeres temautstilling, Telemark Kunstnersenter (2021); Hvitsten Salong, Hvitsten (2021); Kunstnerforbundet, Oslo; (2020, 2019); Bærum Kunsthall (2018); Tenthaus, Oslo (2018); Khartoum Contemporary Art Center, Oslo (2019); LandSkapt, Våler (2017); Hubei Art Museum, Kina (2017) og Nasjonalmuseet, Brasil (2014).

 

Vi ber om forståelse for at kunstneren er tidlig i sorgprosessen og ikke ønsker å bli kontaktet direkte av publikum.

Dersom du trenger noen å snakke med, ta kontakt med for eksempel Landsforeningen for etterlatte ved selvmord: tlf 23 36 17 00 (hverdager 9-15), Landsforeningen for forebygging av selvskading eller selvmord: tlf 955 20 848 (søn-tor 10-23, eller etter avtale), Mental Helses Hjelpetelefon: 116 123 (hele døgnet), eller Akutt hjelp: 113.

(EN)

Jannik Abel’s work Bjørka (The Birch) addresses themes such as vulnerability, inheritance, humanity and transience. It is intended to remind us of who we actually are. Abel lives and works in a wild forest. She is uncompromising when it comes to working with environmentally friendly materials. ‘It’s not what I make that’s important, it’s how I make it’, she says. 

 One summer day in 2019, the artist’s sister took her own life. Bjørka is Abel’s way of dealing with grief. Using an axe, a saw and her own physical strength, she re-shaped an enormous birch tree into firewood. The idea is that exhibition visitors can take the pieces of wood, light a fire and transform the sorrow into warmth. 

 

You had fallen. I don’t quite know when. But one day I saw that you lay there. Windfallen. Maybe the reason why you fell is not important. You died the same year as the tree fell. Your choice. Or maybe it was due to a lack of choices. Hedda. I chose to expose myself to this. The birch tree and me. 26 metres long. 66 years old. 732 cuts with the saw. 1,452 chops with the axe. 2,982 pieces of firewood. Handicraft. You were so crooked. I slipped more than I stood upright. I fell in the river eight times. Four times, the axe hit my left hand. The saw got stuck more times that I would like to remember. That’s what was most difficult. When you were stuck. There was tension in the tree trunk. There’s always tension there. You know. I didn’t give up with this tree. A second one. ‘Will it never be enough?’ I remember thinking: ‘I don’t know. Maybe my body will tell me.’ It was easy. This work. It was even simple. By comparison. It’s been said that one of the most beautiful things we humans can do is to give our full attention to something or someone. I chose you.

 

Jannik Abel (b. 1973, Oslo) lives and works at Nesodden. She studied at San Francisco Art Institute (1998–99). Her works have been presented in public spaces, galleries and museums in Norway as well as internationally. In 2021 she will also be presenting works at the Norwegian Association for Arts and Crafts’ theme-based exhibition Skog (Forest) at Telemark Kunstnersenter. Recent exhibitions have been at (a selection) Hvitsten Salong (2021), Kunstnerforbundet, Oslo (2020, 2019), Bærum Kunsthall (2018), Tenthaus, Oslo (2018), Khartoum Contemporary Art Centre, Oslo (2019), LandSkapt, Våler (2017), Hubei Art Museum, China (2017) and Museu Nacional, Brazil (2014).

 

As the artist is in an early stage of the mourning process, we request that members of the public not try to contact her directly. If you need someone to talk to, you can call, for example, Landsforeningen for etterlatte ved selvmord (an association for those who are bereaved by suicide): (+47) 23361700 (weekdays 9 am–3 pm), Landsforeningen for forebygging av selvskading eller selvmord (an association for the prevention of self-harm and suicide: (+47) 95520848 (Sunday–Thursday 10 am–11 pm, or by appointment), Mental Helses Hjelpetelefon (a mental health hotline): (+47) 116123 (open 24 hours), or Akutt hjelp (ambulance): 113.