Johanne Hestvold
Commemoration (Treptower Park), 2021
Edification (Oslo Botanical Garden), 2021
Mycelium-kompositt / Mycelium composite
(NO)
Gjennom sin kunstneriske praksis undersøker og utfordrer Johanne Hestvold måter å forstå objekter og steder som omgir oss i hverdagen. Verkene er ofte basert på former vi har et vanemessig forhold til. Med konseptuelle grep og materielle prosesser omarbeider hun funne former til nye former som underliggjør det kjente, og stiller spørsmål ved relasjoner mellom mennesker og omgivelsene våre.
I parken møtes tid, materialer, ideer, meitemark, fugler, statuer, mikroorganismer, mennesker, trær, rotstrukturer, plantegninger, infrastruktur, arkitektur, søndagsturer: et vell av ulike faktorer som eksisterer og virker side om side. Felles for alle parker er at de er formet av mennesker, og at de gir rom til organisk liv som bare delvis, eller slett ikke, kan kontrolleres. Man kan tenke parken som en beholder som avgrenser og bevarer, og som et nettverk av relasjoner i stadig endring. Noe av dette springer oss i øynene, men mye forblir skjult.
Skulpturene som vises under Skulpturtriennalen er del av et prosjekt der Hestvold har brukt undersøkelser av parker som utgangspunkt for skulpturell utforskning. I verkene sammenstilles kart over ulike parker og take away-beholdere, de er dyrket i et nedbrytbart byggemateriale som er en blanding av soppen lakkjuke og hampspon. I parken vil skulpturene endres i møte med mer eller mindre forutsigbare faktorer.
Johanne Hestvold (f. 1988, Bergen) bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet fra Kunst- og Designhøgskolen i Bergen (BFA, 2013). Av Hestvolds siste separatutstillinger kan nevnes Galleri Golsa, Oslo (2021); Kunstnerforbundet, Oslo (2017); Cinnnamon, Rotterdam (2016) og Tag-Team Studio, Bergen (2015). Arbeidene hennes har i det senere blitt vist i gruppeutstillinger på blant annet Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand (2020); Astrup Fearnley Museet, Oslo (2019); Kunstnernes Hus, Oslo (2016); A Palazzo Gallery, Brescia (2016); Stavanger Kunstmuseum (2016) og Norsk Skulpturbiennale, Oslo (2015).
Støttet av: KORO
(EN)
Through her artistic practice, Johanne Hestvold explores and challenges the ways in which we understand objects and places in our everyday surroundings. Her works are often based on forms we relate to in a habitual way. Using conceptual strategies and material processes, she manipulates found forms and transforms them into new forms that make strange what is already known and familiar. In this way, she raises questions about how we relate to our environment.
Many things meet in a park, for instance time, materials, ideas, earthworms, birds, statues, microorganisms, people, trees, root structures, plan drawings, infrastructure, architecture and Sunday outings. These and many other things exist side-by-side within the framework of the park. What all parks share in common, aside from being designed by people, is that they give space to organic forms of life that can only partly be controlled, if at all. One can think of a park as a container that delimits and preserves, and as a constantly changing network of relationships. While some of these aspects are easy to see, much remains hidden.
The sculptures which Hestvold shows in the Sculpture Triennial are part of a project that involves using studies of parks as the starting point for sculptural research. In the works, she combines take-away food containers and maps of various parks. The sculptures are grown in a biodegradable construction material that consists of a mixture of the Ganoderma fungus and hemp shavings. In the park, the sculptures will change through being exposed to more or less predictable factors.
Johanne Hestvold (b. 1988, Bergen) lives and works in Oslo. She graduated with a BA from Bergen Academy of Art and Design in 2013. Some of her most recent solo exhibitions have been at Golsa, Oslo (2021), Kunstnerforbundet, Oslo (2017), Cinnnamon, Rotterdam (2016) and Tag Team Studio, Bergen (2015). Her works have also recently been included in group exhibitions, among others, at Sørlandets Kunstmuseum, Kristiansand (2020), Astrup Fearnley Museum, Oslo (2019), Kunstnernes Hus, Oslo (2016), A Palazzo Gallery, Brescia (2016), Stavanger Art Museum (2016) and the Norwegian Sculpture Biennale, Oslo (2015).
Supported by: KORO – Public Art Norway