Kobie Nel
The Star of Africa, 2021


Åtte neonskulpturer / Eight neon sculptures

(NO)

Kobie Nels nyere verk viser en søken etter å gi det billedlige en tredimensjonal form. Verkene er også et uttrykk for hennes interesse for komponentene lys og farge som grunnleggende elementer i representative systemer. Nel lager iscenesatte installasjoner for å undersøke, provosere og rett og slett øke bevisstheten om universet vi befinner oss i. Nels kunstneriske praksis handler om å hele tiden flytte grenser, ta sjanser og utfordre seg selv og publikum. Hun tar alltid publikum med på en selvransakelsesprosess gjennom å utfordre våre instinkter eller spontane reaksjoner. Hennes langsiktige prosjekter utvikles gjennom feltarbeid og undersøkelser. Hun anvender fotografi, film, skriving og materialeksperimenter, basert på undersøkelser av arkiver, historie, ritualer og økologisk bevissthet.

The Star of Africa består av åtte skulpturelle neonverk med motiver som minner om gamle afrikanske stammeskjold og krypterte symboler. Dersom de åtte verkene plasseres på rekke og rad, avslører det en pæreformet diamantslipt juvel kjent som The Star of Africa. Cullinan-diamanten fra Sør-Afrika forårsaket i 1905 en internasjonal sensasjon som den største diamanten noensinne funnet. Diamanten ble kuttet i flere deler og det ble produsert to hovedjuveler, der den ene er The Star of Africa. I 1910 ble den en del av The Sovereign’s Scepter og kan i dag sees i Storbritannias kronjuvelsamling i The Tower of London. I 2018 undersøkte Nel det som er igjen av diamantgruveområdet Culinan i Sør-Afrika – det som en gang var kjernen i industrien og det økonomiske mirakelet, men som i etterfølgende tiår har vært preget av strukturell krise og industriell diversifisering. Gruveregionen veksler i dag mellom fattigdom og fremgang. Nel er fascinert av forholdet mellom diamanter, klasse, aristokrati og det kongelige, og setter spørsmålstegn ved gamle kolonistrukturer og samfunnskreftene som fremdeles eksisterer i det skjulte. Nels skulpturer er installert i forskjellige vinkler og kombinasjoner, slik at betrakteren opplever verket som en sanseillusjon skapt som gjennom en trylleformel.

 

Kobie Nel (f. 1984, Bloemfontein, Sør-Afrika) bor og jobber i Bergen. Hun er utdannet fra Kunsthøgskolen i Bergen (MFA, 2016) ; Royal Melbourne Institute of Technology, Australia (BFA, 2011). Nylige utstillinger inkluderer Gyldenpris Kunsthall, Bergen (2021); Parabol Kunsthall 3,14, Bergen (2020); Gyldenpris Kunsthall (2020); Bergen Kjøtt (2018); Tag-Team Studio, Bergen (2017); Galleri FELT, Bergen (2017); Bergen Kunsthall (2016) og internasjonalt ved I: project space, Beijing (2017); Hong Kun Museum of Fine Arts, Beijing (2017); Color Factory, Australia (2013) og The National Portrait Gallery, Australia (2011). I 2017 ga hun ut kunstnerboken, Black Lake Monologue  bergensbaserte CODA press.

(EN)

Kobie Nel’s recent works reflect a desire to give two-dimensional images three-dimensional form. They also demonstrate an examination of light and colour as basic components of representative systems. Nel creates staged installations that probe, provoke and raise awareness of the universe in which we find ourselves. For Nel, navigating these waters means sailing close to the wind. She invariably asks her audience to match her level of self-examination by triggering instinctive knowledge. Her long-term projects develop through investigative fieldwork involving photography, film, writing and material experiments that draw on archives, history, rituals and ecological awareness.

The Star of Africa consists of eight sculptural neon works with motifs reminiscent of old African tribal shields and ciphered symbols. When or if the eight works are aligned in a row, they reveal a pendeloque-cut diamond known as The Star of Africa. The Cullinan Diamond, from which this gem was cut, was found in South Africa in 1905 and caused an international sensation for being the then-largest diamond ever found in the world. The Star of Africa is the largest cut from the raw gem. In 1910 it was set in the Sovereign’s Sceptre and can be seen today in the British Crown Jewels collection in the Tower of London. In 2018 Nel investigated what remains of the diamond mining areas in South Africa – places that were once at the heart of industry and seen as an economic miracle, but which have now succumbed to decades of structural crisis and industrial diversification. Today, the mining region is characterised by both poverty and progress. Fascinated by the relationship which diamonds have to class, aristocracy and royalty, Nel questions the old colonial structures and forces that still exist but are hidden from view. The sculptures are installed at various angles and in differing combinations so viewers can experience the composite work as an illusion created as if by a magic spell. 

 

Kobie Nel (b. 1984, Bloemfontein, South Africa) is an artist based in Bergen. She holds an MA from Bergen Academy of Art and Design (2016) and a BA in photography from the Royal Melbourne Institute of Technology, Australia (2011). In recent years she has participated in exhibitions at Parabol – Kunsthall 3,14, Bergen (2020), Gyldenpris Kunsthall, Bergen (2020), Bergen Kjøtt (2018), Tag Team Studio, Bergen (2017), Galleri FELT, Bergen (2017) and Bergen Kunsthall (2016). Internationally, she has participated in exhibitions at places such as I: Project Space, Beijing (2017), Hong Kun Museum for Contemporary Art, Beijing (2017), Colour Factory, Australia (2013) and the National Portrait Gallery, Canberra (2011). In 2017 her artist book Black Lake Monologue was published by CODA Press, Bergen.

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_27.jpg
2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_60.jpg