Lillian Tørlen
Reach, 2021
tre / wood
(NO)
Lillian Tørlen jobber stedsspesifikt og relasjonelt med en utpreget sensitivitet for omgivelsene. Hun stiller spørsmål ved både hvordan man opplever rom og steder, og hvordan objekter eksisterer innenfor disse. Ofte antydes en autonom og uforutsigbar kvalitet i de livløse menneskeskapte tingene og strukturene vi omgir oss med. Gjennom skulpturer og installasjoner i forskjellige materialer ønsker hun å oppmuntre til oppmerksomhet, og inviterer betrakteren til å revurdere steder og rom, stoppe opp og forestille seg hendelsesforløp, eller rett og slett kontemplere dialogen som skjer mellom stedet og verket, og med betrakteren selv.
I verket Reach har Tørlen tatt utgangspunkt i objektene som omgir oss. Objekter som har en tilhørighet til omgivelsene, som en dagligdags og naturlig del av disse, men som i hennes arbeider gjennomgår en slags endringsprosess. Gjennom å manipulere stigens form og la den bryte ut av premissene som funksjon og nytteverdi har satt, gis den en tilsynelatende vilje og evne til forandring. Den tjener ikke lenger primært sitt forventede og opprinnelige formål. Tilskrevet en tilnærmet menneskelig sensibilitet, blir dens identitet og rolle endret.
Når et nytteobjekt ikke lenger har nytteverdi, må man forholde seg til det på en annen måte. Det ofte rutinepregede forholdet vi har til omgivelsene, deres strukturer og objekter, blir utfordret, og det oppstår en ambivalens i objektet og i vårt møte med det.
Lillian Tørlen (f. 1975, Ålesund) bor og jobber i Oslo. Hun er utdannet fra Kunsthøgskolen i Oslo (MFA, 2011), Central St. Martin’s College, London (BA, 2001). Senere prosjekter og utstillinger inkluderer Tegnerforbundet, Oslo (2020); Steinbeisser, Wien (2019); Østlandsutstillingen, Røgden Bruk (2019); Vestlandsutstillingen, KUBE, Bergen (2019); Patrick Parrish, New York (2018); Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2018); Kunsthåndverk 2017, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (2017) og Resonance for CHART DESIGN, København (2017).
(EN)
Lillian Tørlen creates site-specific and site-relational works that reflect a remarkable sensitivity to their surroundings. She asks questions about how we experience spaces and places and how objects exist within them. Oftentimes an autonomous or unpredictable quality is suggested in the inanimate manmade things and structures with which we surround ourselves. Through sculptures and installations in diverse materials, she invites us to re-evaluate spaces and places, to pause and reflect on a chain of events, or simply to contemplate the dialogue between the place, the work of art and ourselves.
For the work Reach, Tørlen has taken recourse in objects in the environment; they belong to the environment in the sense of being an ordinary and natural part of it, but through her manipulation, they undergo a structural change. By manipulating a ladder’s form and allowing it to escape from the dictates set by functionality and usefulness, the ladder gains an apparent will and ability to change. It no longer primarily serves its expected and original purpose. Awarded an almost human sensibility, its identity and role are changed. When a functional object loses its usefulness, we must relate to it in a different way. The often-routine way in which we relate to our surroundings and their structures and objects is thus challenged: a kind of ambivalence emerges in the objects and in our encounter with them.
Lillian Tørlen (b. 1975, Ålesund) lives and works in Oslo. She has an MA from Oslo National Academy of the Arts (2011) and a BA from Central St. Martin’s College in London (2001). Recent projects and participation in exhibitions include (a selection) Tegnerforbundet, Oslo (2020), Steinbeisser, Vienna (2019), Østlandsutstillingen, Røgden Bruk (2019), Vestlandsutstillingen, KUBE, Bergen (2019), Patrick Parrish, New York (2018), Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2018), the exhibition Kunsthåndverk 2017, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim (2017) and Resonance for CHART DESIGN, Copenhagen (2017).


