Margrethe Pettersen
Blant vekster i Tid og Rom – Tøyenparken / Amongst Plants in Time and Space – Tøyen Park, 2021


lydvandring / sound walk

Ta med høretelefoner. Avspillingsutstyr og høretelefoner kan også lånes i Hekkveien 5 i åpningstiden / Bring headphones. Playback equipment and headphones can also be borrowed in Hekkveien 5 during opening hours. 

Ta med deg en publikasjon fra boksen. QR-koden på skiltet tar deg direkte til vandringen, men befinner du deg et annet sted kan du også lytte til den her / Please take a publication from the box. The QR code on the sign takes you directly to the sound walk, but if you are somewhere else you can also listen to it here:

(NO)

Margrethe Pettersens prosjekter tar ofte utgangspunkt i et sted, og søker å utfordre det moderne skillet mellom kultur og natur. Gjennom planters og organismers narrasjon ønsker hun å belyse steders komplekse økologi, visdom og hukommelse. Ved å gi omgivelsene en fortellerstemme ønsker hun å aktivere tanker og følelser som gjør det lettere å relatere til deres eksistens. Pettersen arbeider prosessorientert, med praktisk tilnærming som metode. Hun sanker organisk materiale og lyder, og lar bevegelse i landskap eller byrom ofte bli en del av verkene. Hun ser på sin kunstneriske praksis som årringer, der hver årring er et verk og alt i mellom er prosesser og hendelser i livet som er med på å forme neste ring. 

 

Pettersen er i Skulpturtriennalen representert med verket Blant vekster i Tid og Rom – Tøyenparken. Verket er en lydvandring hvor Pettersen har tatt utgangspunkt i området rundt Ola Narr med sine vekster, fortellinger og lyder. Hun har gjort feltopptak gjennom det siste året, fått tilgang til rom under jordens overflate, snakket med botanikere og biologer. Tid er et viktig aspekt i Pettersens arbeider; det å fange et lydlandskap i en spesiell tid, fryse et øyeblikk og eller bevege publikum i fortid, samtid og fremtid. Lydvandringer er en metode som lar henne krysse fagfelt, og flette sammen lange geologiske tidslinjer med kortere tidslinjer i form av døgn og sesonger. Pettersen er opptatt av det vi ikke nødvendigvis ser med en gang, eller med det blotte øye. Hennes fascinasjon for underverdenen med den intrikate kommunikasjonen mellom hyfer og røtter – som kalles “wood wide web” er et underliggende tema i hennes arbeider. Hun er opptatt av å åpne opp for spørsmål rundt både de store og små sammenhengene. Kan vi, ved å lære og tenke i dyp tid, vise mer omsorg for hverandre og våre omgivelser? Kan vi lære av organismer, planter og trærs mange millioner år med kommunikasjon og tilpasning til hverandre? 

 

Margrethe Pettersen (f. 1977, Tromsø) bor og jobber i Oslo. Hun er blomsterdekoratør og er utdannet fra Kunstakademiet i Tromsø (BFA, 2010) og har en MFA i Kunst og Offentlig Rom fra Kunsthøgskolen i Oslo (2019). Hennes siste separatutstilling Sanselig Samhørighet var i Heimdal Kunstforening (2020), og hun skal delta på utstillingen Sex Ecology ved Kunsthall Trondheim (2021). Hun har vært vist ved Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2019); Galleri Nord-Norge, Harstad (2018); Kunstnernes Hus, Oslo (2017;) Galleri F15, Moss (2017) og på thirstDaysi Vancouver, Canada (2017). Pettersen har også selvorganisert og kuratert prosjekter i samarbeid med andre kunstnere, som Remembering with Rivers (2020); HUS FORBI (2019, 2016, 2015); Invasive Exotics - RAM Galleri (2015) samt en rekke lydvandringer rundt i landet.

Takk til: David/Fellesverkstedet, Henning/Oslo Bruk, Amir/Oslo Sporveier, Kristine Bureke/Botanisk Hage og Richard Sveen for kunnskap og lydetterarbeid.

Støttet av: Norsk kulturfond

(EN)

Margrethe Pettersen’s projects often take recourse in specific places and challenge the modern dichotomy between culture and nature. Through plants and other organisms’ own narrative qualities, she sheds light on the complex ecology, wisdom and memory of places. By giving her surroundings a narrative voice, she activates our thoughts and feelings and makes it easier for us to relate to the existence of these surroundings. Pettersen works in a processual way, with practical approaches as a key method. She gathers organic materials and sounds and often allows movement in a landscape or urban space to become part of a work. She equates her artistic practice to the growth rings of a tree: each tree ring is a work, and all that is in-between each ring consists of processes and events in life that contribute to forming the next ring.

 

Pettersen’s contribution to the Sculpture Triennial is Blant vekster i Tid og Rom – Tøyenparken (Amongst Plants in Time and Space – Tøyen Park), a sound walk focusing on the park area called Ola Narr and its plants, stories and sounds. She has made field recordings throughout the last year, gained access to underground rooms and spoken with botanists and biologists. In this work as well as in others, time is an important aspect: to capture a soundscape at a special time, freeze a moment and/or transport the public to a past, present and future time. By making a sound walk, she can work in a multidisciplinary way and merge extended geological timelines with shorter timelines, in the form of days and seasons. Pettersen is interested in what is not necessarily immediately seen with the naked eye. Her fascination with the world below ground, with the intricate communication between hyphae and roots – ‘the wood wide web’ – is an underlying theme. She wants to open up for questions about both large and small connections. Can we, by learning and thinking in terms of deep time, come to show more care for each other and our environment? How can we learn from organisms, plants and trees and the many millions of years in which they have communicated and adapted to each other?

  

Margrethe Pettersen (b. 1977, Tromsø) lives and works in Oslo. She is a florist and has a BA from the Academy of Contemporary Art, Tromsø, and an MA in art and public space from Oslo National Academy of the Arts (2019). Her most recent solo exhibition was at Heimdal Kunstforening (2020), and she will soon participate in Sex Ecology at Trondheim Kunsthall (2021). Her works have been shown at Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2019), Galleri Nord Norge, Harstad (2018), Kunstnernes Hus, Oslo (2017) Galleri F15, Moss (2017) and thirstDays in Vancouver, Canada (2017). Pettersen has also organised and curated various projects in collaboration with other artists, examples being Remembering with Rivers (2020), HUS FORBI, Bærum (2019, 2016, 2015), Invasive Exotics at RAM Galleri, Oslo (2015) and a number of sound walks throughout Norway.

Thank you: David/Fellesverkstedet, Henning/Oslo Bruk, Amir/Oslo Sporveier, Kristine Bureke/Botanisk Hage og Richard Sveen.

Supported by: Norwegian Cultural Fund

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_28.jpg