Mattias Cantzler
2,45, 2015/2021


metall fra en Volvo 245:a som er skrotet og smeltet ned til massivt stål / metal from a Volvo 245:a, scrapped, crushed and melted into solid steel

(NO)

Mattias Cantzler jobber hovedsakelig innen installasjon, skulptur, analogt foto, smalfilm, video, animasjon og lyd. Verkene hans er ofte rom- og stedsspesifikke. Cantzlers kunst er eksperimentell og kompromissløs. En inspirasjonskilde for Cantzler er den amerikansk-italienske arkitekten Paolo Soleri, og hans definisjon av rommet som virkelighet (space as reality), samt hans tanker rundt begrepene ‘arkologi’, økologi og arkitektur (ideer om hvordan alle problemene i den urbane sivilisasjonen kan løses).

I Skulpturtriennalen viser Mattias Cantzler en skulptur plassert i Tøyenparken, 245 cm over bakken (verdensrekorden i høydehopp). Arbeidet som vises har en lang, smal form og veier litt over 400 kg. Lik en list hviler verket på to støtter. Skulpturens materiale kommer fra en Volvo av typen 245 stasjonsvogn (-93). Den aktuelle bilen er skrotet, komprimert og smeltet ned, og senere støpt om og forvandlet til en bjelke. Volvos 245 representerer en æra som snart har gått i graven. En folkelig evighetsmaskin og et symbol på det svenske velferdssamfunnet, og Sverige som et fremtredende industriland. Volvo eies nå av kinesiske Zhejiang Geely Holding Group. 

En rød tråd gjennom prosjektet er evolusjonen og menneskets søken etter stadig å utvikle seg og nå nye mål. Mennesket har alltid prøvd å mestre naturen og strekke kroppens fysiske begrensninger. Det handler på en måte om å sette fysikkens lover ut av spill. Ved å lette fra bakken har menneskeheten overvunnet tyngdekraften og steget høyere og høyere opp i luften, og til slutt nådd helt ut i rommet.

 

Mattias Cantzler (f. 1976, Mjölby, Sverige) bor og jobber i Oslo. Han er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo (BFA, 2007). Hans seneste separatutstillinger inkluderer Konstepidemin, Göteborg (2020); Oslo Prosjektrom (2018); Oslo Utmark (2016); Galleri 54 (GIBCA Extended), Göteborg (2015) og Ibsenhuset, Skien (2014). Cantzler har også deltatt i gruppeutstillinger på utstillingssteder som Kunsthall Oslo (2019); Liljevalchs Konsthall, Stockholm (2019); Østlandsutstillingen, (2019); Edge of Wrong, Cape Town (2018); Contexts International Festival of Ephemeral Art, Sokolowsko (2016); Høstutstillingen, Oslo (2014); og High Desert Test Sites 2013, Joshua Tree-Albuquerque, Arcosanti (2013).

 Støttet av: Norsk kulturfond og KORO

(EN)

Mattias Cantzler works mainly with installation, sculpture, analogue photography, short film, video, animation and sound. While his productions are often site- and space-specific, they are always experimental and uncompromising. His sources of inspiration include the American-Italian architect Paolo Soleri’s definition of ‘space as reality’ and his thoughts about the concepts of archaeology, ecology and architecture and how all the problems of urban civilization can possibly be solved. 

 

Cantzler is represented at the Sculpture Triennial with a work in Tøyen Park, mounted 245 cm above ground (the men’s world record for high jump). This work has a long and narrow shape and weighs a bit more than 400 kg. It rests, like a beam, on two supporting structures. The sculpture’s material comes from a 1993-model Volvo 245 station wagon. The car was scrapped, crushed and melted down, then eventually cast in the form of a beam. Volvo’s 245 series represents an era that will soon end. It can be characterised as an eternity machine for ordinary people, a symbol of the Swedish welfare state and Sweden as a prominent industrial giant. Volvo is now owned by the Chinese automotive company Zhejiang Geely. 

 

Themes running through Cantzler’s whole project are evolution and humanity’s quest to develop and reach new goals. We humans have repeatedly tried to control nature and overcome the physical limitations of our bodies. We try, in a sense, to put the laws of physics out of commission. By lifting off from the ground, we have overcome gravity and ascended higher and higher into the air, eventually entering outer space. 

 

Mattias Cantzler (b. 1976, Mjölby, Sweden) lives and works in Oslo. He graduated with a BA from the Academy of Fine Art, Oslo (2007). His most recent solo exhibitions have been held at (a selection) Konstepidemin, Göteborg (2014, 2020), Oslo Prosjektrom (2018), Oslo Utmark (2016), Galleri 54 (GIBCA Extended), Göteborg (2015), and Ibsenhuset, Skien (2014). Cantzler has participated in group shows at places such as Kunsthall Oslo (2019), Liljevalchs Konsthall, Stockholm (2019), Østlandsutstillingen, (2017, 2018 and 2019), Edge of Wrong, Cape Town (2018), Contexts International Festival of Ephemeral Art, Sokolowsko (2016), Høstutstillingen, Oslo (2014) and High Desert Test Sites 2013 in Joshua Tree/Albuquerque/Arcosanti (2013).

Supported by: Norwegian Cultural Fund and KORO – Public Art Norway

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_44.jpg
2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_42.jpg