Meera Manjit Kaur
Ranglokk, 2021


Mixed media / performance (dekorative spor på et utvalg kumlokk i parken) / Mixed media / performance (decorative tracks on a selection of manhole covers in the park)

Performance 28 august kl. 14.00, 2. oktober kl. 15.00 og 16. oktober kl. 15.00

(NO)

Meera Manjit Kaur søker å tilnærme seg sin egen identitet som multikulturell i Norge ved å sammenblande norske og indiske elementer i kunstneriske utforskninger. I Kaurs virke varierer hun mellom medier som funne objekter, fotografi, installasjon og performance for å skape relasjonell og konseptuell kunst. Temaer som indre krig, sorg og feminisme er i sentrum for hennes arbeid.  I 2020 debuterte Meera Manjit Kaur med pop-up utstillingen Masala chai med hint av hverdagsrasisme på visningsstedet Tenthaus i Oslo, hvor Kaur ga publikum et innblikk i hennes opplevelse av hverdagsrasisme, blant annet med en chai-performance som inviterte publikum til samtale. 

Når man selv har røtter i én kultur, men er født og oppvokst i en annen, oppstår ofte en tredje kultur som blir en blanding av begge kulturene. Dette representeres også i verket Ranglokk, som fanger essensen av å være norsk-indisk, slik som Meera Manjit Kaur selv. Rangoli er en indisk kunstform, hvor et fargerikt mønster skapes ved bruk av miljøvennlige materialer, ofte ved høytider eller festivaler. Materialer som farget korn, sand eller blomster blir nærmest pulverisert og brukes til å lage dekorative elementer på bakken, historisk sett utenfor dørstokken til husets hovedinngang. Kumlokk har vært en del av bybildet vårt i lang tid, støpt på lokale jernstøperier og utsmykket med ulike mønstre, byvåpen eller andre motiver forankret i lokalhistorien. Kaurs hensikt med verket Ranglokk er å skape en ny opplevelse av det hverdagslige objektet kumlokk. Rangoli brukes her som en form for verktøy for å forsterke mønstrene i kumlokkene og synliggjøre det hverdagslige. Tittelen Ranglokk er en sammensmeltning av disse to elementene fra India og Norge, som til sammen skaper noe vakkert og unikt. Verket er et performativt verk, hvor Kaur vil etterlate seg midlertidige dekorative spor i parken som vil forsvinne med vær og vind.

 

Meera Manjit Kaur (f. 1988 i Askim; Norge) bor og jobber i Oslo. Hun er er kunstner, kunstformidler og kunstkritiker og har utdannelse fra Estetiske fag, OsloMet - Storbyuniversitetet (MA, 2019); Kunst og design (BA, 2016) og Allmennlærerutdanning (BA, 2012) begge fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Kaur jobber for tiden som informasjonsansvarlig på Fotogalleriet og som redaksjonsassistent og skribent for Kunstavisen.  Kaur hadde nylig separatutstilling på Tenthaus, Oslo hvor arbeidene hennes også har vært vist i en gruppeutstilling. 

(EN)

Meera Manjit Kaur approaches her identity as a multicultural person living in Norway by mixing Norwegian and Indian elements in her artistic explorations. She alternates between media such as found objects, photography, installation and performance in order to create relational and conceptual art. Themes such as internal warfare, sorrow and feminism are central to her works. In 2020 Kaur debuted with the pop-up exhibition Masala chai with a Hint of Everyday Racism at Tenthaus (an art collective and artist-run gallery space in Oslo), thus giving the public insight into her experience of everyday racism. Among other things, she presented a chai (tea) performance which gave the public a chance to engage in conversation.

When a person has roots in one culture but is born and raised in a second culture, a third culture often emerges, one which mixes the first two. This situation is represented in the work Ranglokk, which captures key aspects of being Norwegian-Indian, as Kaur herself is. Rangoli is an Indian art form that involves creating colourful patterns with environmentally friendly materials. Such works are often presented at religious festivals. Materials like dyed grain, sand or flowers are almost pulverised and used to make decorative patterns on the ground. They are traditionally placed by the threshold of a building’s main entrance. Manhole covers have been part of urban landscapes for centuries. They are cast at local ironworks and decorated with various patterns, e.g., a municipal coat of arms or other motifs rooted in local history. With the work Ranglokk, Kaur aims to create a new experience of the manhole cover, an object we ordinarily don’t pay much attention to. She uses rangoli to emphasise the patterns on the manhole covers and to make us notice these everyday objects. The title of the work is a melting together of the Indian word rangoliand the Norwegian word for a manhole cover, kumlokk, thus creating a synthesis that is beautiful and unique. The work is performative: Kaur will leave ephemeral decorative traces in the park that will vanish with weather and wind.

Meera Manjit Kaur (b. 1988 in Askim, Norway) lives and works in Oslo. She is an artist, art mediator and art critic. Kaur holds an MA in aesthetics from Oslo Metropolitan University (OsloMet), a BA in art and design from OsloMet (2016) and a BA in general education from Oslo and Akershus University College (2012). At present she works as head of information at Fotogalleriet in Oslo, and as an editorial assistant and writer for the newspaper Kunstavisen. She has recently held a solo exhibition at Tenthaus in Oslo, where her works have also appeared in a group show. 

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_88.jpg