Michael Johansson
Real Life Tetris, 2021


Mixed media; bruksgjenstander / Mixed media; everyday objects

(NO)

Michael Johanssons verk tar utgangspunkt i forbrukersamfunnets overproduksjon av gjenstander og objekter. I en serie skulpturer og installasjoner pusler han sammen hverdagslige gjenstander i tettpakkede geometriske enheter. De forenklede formene på skulpturene minner om minimalisme og den opprinnelige funksjonen til objektene forvandles til abstraksjoner i farge og form. Verkene fremstår som komprimerte verdener fra en annen tid som med enkle grep stiller spørsmål om historie, levd liv og plassen de tar. Ved å konfrontere publikum med situasjoner som gir et alternativ til hvordan vi oppfatter omgivelsene, stiller Johansson spørsmål ved samfunnets krav til funksjon og ensretting, både i og utenfor gallerirommet. 

For Skulpturtriennalen har Johansson videreutviklet dette prosjektet i det offentlige rom, gjennom små påvirkninger som er basert på negative rom i våre nærmeste områder; rom vi vanligvis ikke legger merke til. Ved å lage mindre komposisjoner av hverdagsgjenstander som passer perfekt inn i disse rommene, eller åpningene, presenterer han det gjenkjennelige på en uventet og overraskende måte og stiller spørsmål ved vår tradisjonelle tilnærming.

Endringen som tilføres stedet kan både være merkbar og samtidig tidskrevende å oppfatte; en midlertidig transformasjon av godt gjenkjennelige hverdagslige ting som lokker den besøkende til å gjenoppdage det familiære, og med enkle trinn undersøker forholdet mellom menneske, gjenstander og verden rundt seg.

 

Michael Johansson (f. 1975, Trollhättan, Sverige) bor og jobber i Berlin. Han er utdannet fra Kunstakademiet i Trondheim (BFA, 2003) og fra Konsthögskolan i Malmö (MFA, 2005). Hans seneste separatutstillinger inkluderer Helsinki Contemporary, Helsingfors (2020); Galerie Enrique Guererro, Mexico City (2019); Kristinehamns Konstmuseum, Kristinehamn (2018) og Museum Voorlinden, Wassenaar (2017). Hans arbeid har også vært vist på gruppeutstillinger ved visningssteder som Lille3000, Lille (2021); FeldbuschWiesnerRudolph, Berlin (2021); Changwon skulpturbiennale, Changwon (2020), Fondation Villa datris, L'Isle-sur-la-Sorgue (2020) og Cheongju Biennale, Cheongju (2019). Johansson har også utført en rekke større offentlige utsmykninger, hvorav to av dem befinner seg i Oslo.

Støttet av: KORO, Billedkunstnernes Vederlagsfond og Norsk kulturfond.

(EN)

The starting point for Michael Johansson’s series Real Life Tetris is consumer society’s overproduction of things. In sculptures and installations, he combines everyday objects into tightly-packed geometrical units. The sculptures’ simplified forms bring to mind minimalism, and the original function of the objects is transformed into abstractions in colour and form. The works appear as compressed worlds from a different era. Through the artist’s simple strategies, we are prompted to question history and lived life and the space they occupy in the world. By confronting us with situations that offer an alternative to how we perceive our environment, Johansson questions society’s demand for functionality and conformity, both within and outside the art gallery. 

For the Sculpture Triennial, Johansson has developed this project further by making small changes in the ‘negative’ spaces in our local environment – spaces we usually don’t notice. By making relatively small compositions with everyday objects that fit perfectly into these spaces or openings, he presents what is recognisable in an unexpected and surprising way and asks questions about our traditional approach to them.

The change that is made to a place can be noticeable but at the same time difficult to recognise; a temporary transformation of easily recognisable everyday things that entices us to rediscover what is already familiar, and with simple steps, to explore the relationship between ourselves, objects and the world around us. 

 

Michael Johansson (b. 1975 Trollhättan, Sweden) lives and works in Berlin. He has a BA from Trondheim Academy of Fine Art (2003) and an MA from Malmö Art Academy (2005). His latest solo exhibitions have been held at (a selection) Helsinki Contemporary, Helsinki (2020), Galerie Enrique Guererro, Mexico City (2019), Kristinehamns Konstmuseum, Kristinehamn (2018) and Museum Voorlinden, Wassenaar (2017). His works have been included in group shows at venues such as Lille3000, Lille (2021), Feldbusch Wiesner Rudolph, Berlin (2021), Changwon skulpturbiennal, Changwon (2020), Fondation Villa datris, L'Isle-sur-la-Sorgue (2020) and Cheongju Biennale, Cheongju (2019). Johansson has also made a series of publicly commissioned works, two of them here in Oslo. 

Supported by: KORO – Public Art Norway, Visual Artist Fund, Norway, Norwegian Cultural Fund