Nina Torp
Metoder for mønsterskapende / Methods of patternmaking, 2021


forkullet treverk / charred wood

(NO)

Nina Torp jobber tverrfaglig med installasjon, skulptur, video og foto med berøringspunkter til arkitektur, kulturhistorie og arkeologi. Ved å observere, analysere og fortolke historisk materiale, undersøker Torp hvordan vi skaper og videreformidler kultur og minner. Torp bruker som regel et kunsthistorisk motiv, en kulturhistorisk gjenstand eller et kulturelt fenomen som utgangspunkt for sine verker. Flere av prosjektene hennes er stedsspesifikke der hun for eksempel har tatt utgangspunkt i steder som Antikksamlingen ved Historisk museum i Oslo, arkeologiske utgravingslokaliteter og Karl-Marx-Allee i Berlin.

Skulpturen Metoder for mønsterskapende er basert på strukturer med referanser til arkitektur, arkeologi, moderniteten og sammenhengen mellom disse. Uteskulpturen visualiserer utgravingsarbeidet til arkeologer når de leter etter spor fra de første menneskene som kom reisende til det geografiske området som nå heter Norge. I prosjektet gjenskaper Nina Torp strukturer som ligger til grunn for gropen som graves ut når arkeologene graver nedover i jordlagene for å finne kulturminner. Torp studerer omriss, lag, flater og arkeologisk metode for utgravinger av forhistoriske bosettinger, og videreutvikler dette til skulpturer. Arkeologenes utgravinger er basert på et rutenett som har nøyaktige koordinater på hver rute og hvert enkelt funn etter hvert som lokalitetene utgraves. Hulrommet som oppstår blir derfor formet etter geometriske prinsipper. Skulpturen til Nina Torp viser en vitenskapelig ramme, en mekanisme for vår måte å betrakte verden på, men også en metode for å gi en historie en plattform, en scene. Skulpturen er laget i forkullet treverk, og kunstverket fremstår i et materiale som gir spor (sot) når publikum tar på det. Med kunstverket ønsker Nina Torp å aktivisere publikums tanker om opprinnelse, kulturarv og hvordan vi forholder oss til fortid.

 

Nina Torp (f. 1970, Sandefjord) bor og arbeider i Oslo og Berlin og er utdannet ved Royal College of Art (1996); Kent Institute of Art & Design, Maidstone (BA ,1995) og École des Beaux-Arts de Toulouse, Frankrike (1994). De siste årene har hun hatt separatutstillinger på Scotty, Berlin (2020); Historisk museum, Oslo (2018, 2016); Galerie im Turm, Berlin (2015); Tenthaus, Oslo (2013); Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2013) samt gruppeutstillinger ved PRAKSIS/Fotogalleriet, Oslo (2019); QB Gallery, Oslo (2019); Galleri ROM, Oslo (2015) og Vigelandmuseet, Oslo (2013). Fra 2015 til 2018 drev også Nina Torp det interdisiplinære samarbeidsprosjektet SITUASJONER med arkeologer, forskere og ansatte ved Kulturhistorisk museum i Oslo.  

Støttet av: Norsk kulturfond, Oslo kommune og KORO.
Takk til: Spid A/S for samarbeid om produksjon.

(EN)

Nina Torp works with installation, sculpture, video and photography in ways that intersect with architecture, art history and archaeology. By observing, analysing and interpreting historical material, she examines how we create and mediate culture and memories. She often uses a visual subject from art history, a cultural-historical object or a cultural phenomenon as the spawning ground for her works. Several of her projects are site specific, examples being those based on the antiquities collection at the Museum of Cultural History in Oslo, archaeological excavation sites and Karl-Marx-Allee in Berlin.

The sculpture Metoder for mønsterskapende (Methods of patternmaking) is based on structures with references to architecture, archaeology and modernity and the connections between them. This outdoor sculpture visualises the digging which archaeologists do when they search for traces of the first people who travelled to the geographical area now called Norway. In the project, Torp recreates structures that are the basis for the pits archaeologists make when they dig through layers of earth to find cultural traces. Said differently, Torp studies outlines, layers, surfaces and archaeological methods for excavating prehistorical settlements in Norway, then uses her findings to develop the sculptures. During an excavation, archaeologists rely on a grid pattern with precise coordinates for each square and each individual object found during the digging process. The empty space that emerges is therefore shaped according to geometrical principles. Torp’s sculpture shows a scientific framework, a mechanism for one way of viewing the world, yet which is also a method for staging a story. Because the sculpture is made of charred wood, it leaves traces of soot when touched. With this work, Torp wants to activate our thoughts about origin, cultural heritage and how we relate to the past.

 

Nina Torp (b. 1970, Sandefjord) lives in Oslo and Berlin. She studied at the Royal College of Art, London (1996), Kent Institute of Art and Design, Maidstone (BA, 1995) and École des Beaux-Arts de Toulouse (1994). In recent years she has held solo exhibitions at Scotty, Berlin (2020), the Museum of Cultural History, Oslo (2018, 2016), Galerie im Turm, Berlin (2015), Tenthaus, Oslo (2013) and Nordnorsk Kunstnersenter, Svolvær (2013). She has contributed to group exhibitions at (a selection) PRAKSIS/Fotogalleriet, Oslo (2019), QB, Oslo (2019), Galleri ROM, Oslo (2015) and Vigeland-museet, Oslo (2013). From 2015 to 2018, Torp led the interdisciplinary project SITUASJONER(SITUATIONS) with archaeologists, researchers and staff at the Museum of Cultural History, Oslo.

Supported by: Norwegian Cultural Fund, City of Oslo and KORO – Public Art Norway
Collaboration: Spid A/S

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_40.jpg