Päivi Laakso
Blomstermakeren / The Flower Maker, 2021


glassfiber, stål, emaljelakk / glass fibre, steel, enamel paint

(NO)

Man kan aldri vite med Päivi Laakso. Hun dukker uredd inn i menneskesinnets mytologier, og jobber bredt, fritt og vilt. Hun studerte på Institutt for farge ved Statens Håndverks og Kunstindustrihøyskole og på skulpturlinjen på Statens Kunstakademi, men hun lar seg ikke begrense. Hun har høstet anerkjennelse innen ulike kunstarter: Hun operer innenfor performance, tegning, maleri, skulptur og installasjon, og hun har gitt ut tre kritikerroste romaner på norsk på Cappelen Damm, til tross for at hennes morsmål er finsk. Nå har hun tatt fatt i keramikk, og i det siste har hun jobbet med skulpturer i porselen. Man kan trygt si at Päivi Laaksos kunstnerskap er naturfokusert, fabulerende og burlesk.

Päivi Laakso har det siste året jobbet med keramiske fliser i forbindelse med et utsmykkingsoppdrag. Underveis i prosessen har hun laget skulpturer i porselen og etablert keramisk verksted. Verket Blomstermakeren er i utgangspunktet en miniatyrskulptur, bare 10 cm høy, men har nå blitt tre meter høy og interaktiv. Den er laget i glassfiber for å bevare mest mulig av porselenets uttrykk av letthet og skjørhet. Leire ser ut til å ha blitt en naturlig forlengelse av Päivi Laaksos assosiative og organiske måte å lage kunstverkene sine på. Blomstermakeren var et flak av porselen som ble bøyd og vridd og fikk blader og blomster på seg, og på denne måten fant et naturvesen sin form. Den erfarne keramikeren Tanya Kuiters lærte Päivi teknikkene, men hun gjorde også noe mer: Hun lekte og plasserte et miniatyrmenneske i plast foran Blomstermakeren. Dette hentet fram figurens potensial. Blomstermakeren har blitt formet av Päivi og Tanya i samarbeid med tekniker Gunnar Opsett på hans verksted i skogen i Bardu. En naturånd kan ikke ha noe bedre sted å gro enn hos naturelskeren Gunnar, som lufter legemet sitt om morgenen blant fugler og furu.

 

Päivi Laakso (f. 1967, Finland) bor og jobber i Oslo. Hun er utdannet fra Statens Håndverks- og Kunstindustriskole (1995) og Kunstakademiet i Oslo (MFA, 2000). Hun har hatt separatutstillinger blant annet ved Kolbotn Garasje Galleri (2018); Galleri69, Oslo (2016) og Blomqvist Kunsthandel, Oslo (2016). Laakso har også deltatt på flere gruppeutstillinger og festivaler, deriblant PAO performancefestival, Oslo (2015); Festspillene i Heidal (2015); Galleri Parken, Bergen (2014) og Spriten Kunsthall, Skien (2013). Laakso har også flere utsmykningsoppdrag bak seg, det nyeste utsmykningsoppdraget er i Lørenskog.

Støttet av: KORO

 

Takk til: Gunnar Opsett, Tanya Kuiters, Børge Grimstad, Sauli Miettunen, Esa Meltaus, Tor Tveite, Magne Opsett og Ann-Karin Opsett

(EN)

You never know with Päivi Laakso. She dives fearlessly into the mythologies of the human mind and works freely, widely and wildly. Although she studied at the Institute for Colour at the National College of Art and Design in Oslo and then specialised in sculpture at the National Academy of Art in Oslo, she refuses to limit herself to any particular medium. She has gained recognition within several media – performance, drawing, painting, sculpture and installation – and has written three critically acclaimed novels in Norwegian (published by Cappelen Damm), despite Finnish being her mother tongue. Now she has delved into ceramics and in recent years has worked with sculptures in porcelain. It’s safe to say that while Laakso’s artistic practice is focused on nature, it is also imaginative and burlesque.

In 2020, Päivi Laakso worked with ceramic tiles in connection with a commissioned project. At the same time, she also made sculptures in porcelain and set up a ceramic workshop. Clay therefore became a natural extension of her associative and organic method. The work Blomstermakeren (The Flower Maker) was initially a miniature sculpture, just 10 cm tall. It was made with a porcelain tile that was bent, twisted and embellished with leaves and flowers. This was how a natural being found its form. The experienced ceramic artist Tanya Kuiters taught Päivi the techniques, but she did something more: adopting a playful attitude, she placed a miniature human figure in plastic in front ofBlomstermakeren. This brought out the figure’s potential. Now, for the Sculpture Biennial, the work is rendered in a form that is interactive and 3 meters tall. It is made of glass fibre in order to preserve as much of the porcelain’s expression of lightness and fragility as possible. Päivi made this work through collaboration with the technical expert Gunnar Opsett at his workshop in the woods of Bardu in North Norway. A nature spirit can have no better place to grow than with the nature lover Gunnar, who walks every morning amongst birds and pine trees. 

 

Päivi Laakso (b. 1967, Tornio, Finland) lives and works in Oslo. She has a hovedfag (2nd degree level) from the National College of Art and Design, Oslo (1995) and an MA from the Academy of Fine Art, Oslo (2000). Some of her more recent solo exhibitions have been at Kolbotn Garasje Galleri (2018), Galleri 69, Oslo (2016) and Blomqvist Kunsthandel, Oslo (2016). She has participated in numerous group exhibitions and festivals, among others, PAO Performance Festival, Oslo (2015), Festspillene i Heidal (an arts festival, 2015), Galleri Parken, Bergen (2014) and Spriten Kunsthall, Skien (2013). Laakso has produced many commissioned works of public art, the most recent of which is in Lørenskog. 

Supported by: KORO – Public Art Norway

Thank you: Gunnar Opsett, Tanya Kuiters, Børge Grimstad, Sauli Miettunen, Esa Meltaus, Tor Tveite, Magne Opsett og Ann-Karin Opsett

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_22.jpg