Sebastian Makonnen Kjølaas
Clear the air! Clean the sky! Wash the wind!, 2021


eik og skifer / oak and slate

(NO)

Som vekselsvis skulptør, tegner, satirist, foredragsholder og forfatter tar Sebastian Makonnen Kjølaas tak i filosofiske og kunsthistoriske forbindelser. Siden 2009 har han samarbeidet tett med kunstneren Siri Hjorth, og de giftet seg i Emanuel Vigelands Mausoleum i 2016. Et eksempel på samarbeidet er Wittgenstein on Vacation (2015 - 2020) der de med Marianne Bredesen utviklet verdens største monument til filosofen Ludwig Wittgenstein ved hans hytte i Skjolden – en snakkende og plystrende «munn-hånd». 

Det over fem meter høye forkullede monumentet Clear the air! Clean the sky! Wash the wind! setter den gotiske gargouillen opp mot Norges storsatsning på karbonfangst og -lagring (CCS). Denne teknologien står i dag sentralt i det største klimaprosjektet i norsk industri noensinne gjennom satsingen Langskip, lansert av regjeringen i 2020. 

Gargouiller er dekorerte vannrenner, som oftest formet som mytiske og groteske skapninger, og er å finne på en rekke gotiske katedraler. Ordet stammer fra verbet gar – å
svelge. Ved å lede vann vekk fra fasaden forhindrer de bygninger fra å erodere, og har på grunn av denne beskyttende funksjonen tradisjonelt blitt tolket som voktere. 

I likhet med gargouiller, tar CCS også sikte på å bli en slags verge, i dette tilfellet mot utslipp. I stedet for å spy ut vann som øser ned, skal CCS beskytte oss ved å svelge karbon som oser opp. Bidraget til triennalen er en del av The Carbon Gargoyles, et pilotprosjekt igangsatt av Kjølaas, som utvikler en alternativ estetikk til et fremtidig CCS-anlegg. Det er det første fullskala monumentet produsert i denne serien. 

Clear the air! Clean the sky! Wash the wind! er utformet i norsk eik ved Hjerleid senter for bygdekultur og Kvass AS, ved Njål Andreassen, Øystein Lønvik, Steinar Moldal og Thom Kelly, etter keramisk modell av Kjølaas.

 

Sebastian Makonnen Kjølaas (f. 1985, Oslo) bor og arbeider i Oslo. Han er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo (MFA, 2012). Han har vist arbeider ved blant annet Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden (2021); Kunsthall Oslo (2020); Kristiansand Kunsthall (2020); Ekebergparken skulpturpark (2020); The Bauhaus Museum, Dessau (2019) og Fondazione Prada, Venezia (2018). Han har utgitt bøkene Labile balanser (Uten tittel forlag, 2020); Wittgenstein on Vacation (KORO, 2020) og The Institute of Art and Crime (Torpedo Press, 2014). Under Høstutstillingen 2015 vant han Norske kunstforeningers debutantpris. I 2022 er Kjølaas aktuell med soloutstilling på Kunstnerforbundet, og del av åpningsutstillingen til Nasjonalmuseet.

Støttet av: KORO, Norsk kulturfond, Oslo kommune, og Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse.

(EN)

In his activities as a sculptor, drawer, satirist, lecturer and author, Sebastian Makonnen Kjølaas makes use of philosophical and art historical connections. He has collaborated closely with the artist Siri Hjorth since 2009, and in 2016 they married in Emanuel Vigeland’s Mausoleum. One example of their collaboration is the project Wittgenstein on Vacation (2015–20), which resulted in developing the world’s largest monument to the philosopher Ludwig Wittgenstein. It is located near Wittgenstein’s cabin at Skjolden, Norway – a talking and whistling ‘mouth-hand’. The monument was made together with Marianne Bredesen.

The over five-metre-tall charred monument Clear the air! Clean the sky! Wash the wind! puts the Gothic gargoyle in juxtaposition with Norway’s development of technology for carbon capture and storage (CCS). This technology is now central to Longship, the largest-ever climate-related project in the history of Norwegian industry, launched by the government in 2020. 

Gargoyles are decorative drain pipes, most often taking the shape of mythic and grotesque beings. They are traditionally found on Gothic cathedrals. The word stems from the verb ‘gar’ – meaning ‘to swallow’. By leading water away from building facades, gargoyles keep the buildings from eroding. Due to this protective function, they have traditionally been interpreted as ‘guards’ or ‘protectors’. Like gargoyles, CCS technology aims to be a kind of protector, in this case, from CO2 emissions. Instead of spewing out rain water, CCS is intended to protect us by capturing excessive carbon dioxide. The artwork which Kjølaas presents in the triennial is part of The Carbon Gargoyles, a pilot project initiated by Kjølaas, who is developing an alternative aesthetic for a future CCS-plant. This is the first full-scale monument in this series. The monument is made of Norwegian oak at Hjerleid senter for bygdekultur and Kvass AS, by Njål Andreassen, Øystein Lønvik, Steinar Moldal and Thom Kelly, and is based on a ceramic model by Kjølaas.

 

Sebastian Makonnen Kjølaas (b. 1985, Oslo) lives and works in Oslo and studied at Oslo National Academy of the Arts (2007–12). He has presented works at (a selection) Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden (2021), Kunsthall Oslo (2020), Kristiansand Kunsthall (2020), Ekeberg Sculpture Park, Oslo (2020), The Bauhaus Museum, Dessau (2019) and Fondazione Prada, Venice (2018). He has published the books Labile balanser (Uten tittel forlag, 2020), Wittgenstein on Vacation (KORO, 2020) and The Institute of Art and Crime (Torpedo Press, 2014). At Høstutstillingen (a national, juried and annual exhibition) in 2015, he was awarded the debutant prize by the Norwegian art societies. In 2022, Kjølaas is planning to present a solo exhibition at the gallery Kunstnerforbundet in Oslo, and to participate in the opening exhibition of the National Museum, Oslo. 

Supported by:  KORO – Public Art Norway, Norwegian Cultural Fund, City of Oslo, and the charitable foundation Ingerid, Synnøve og Elias Fegerstens stiftelse.

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_02.jpg
2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_01.jpg