Shwan Dler Qaradaki
A Trip With My Father In Town, 2021


Videoinstallasjon projisert fra vogn i tre / video installation projected from carriage made of wood

OBS: Verket settes kun ut parken i galleriets åpningstider.

(NO)

I sine arbeider undersøker Shwan Dler Qaradaki forholdet mellom kunst og krig. Med egne og andres erfaringer under totalitære regimer og tapet av frihet som følger med, gjør han menneskeverd til et hovedtema i sine verk. Med kritisk blikk undersøker han hvordan dramatiske livsvilkår påvirker menneskers selvbilde og selvforståelse, og han kombinerer egne erfaringer med andres stemmer for å fortelle historier fra vår tid. De kunstneriske prosjektene har ofte utspring i hans personlige historie, samtidig som de inngår i en større virkelighet. 

A Trip With My Father in Town tar utgangspunkt i Shwans barndomsopplevelse da han med sin far gikk rundt i byen Suleimany og solgte tekstiler fra en vogn. Samtidig leverte de hemmelige politiske beskjeder til andre medlemmer av den kurdiske motstandsbevegelsen, hvor Shwans far var hemmelig medlem. Som politimann og medlem i motstandsbevegelsen på 60- og 70-tallet, ble faren gjentatte ganger arrestert, fengslet og sendt i eksil av det daværende irakiske regimet. I 1982 ble faren pensjonert, men han fortsatte sin politiske aktivitet i hemmelighet. Shwan ble kjent med byen gjennom farens blikk og refleksjoner omkring de politiske utfordringene kurderne opplevde på den tiden i Kurdistan. Arbeidet presenteres som en videoinstallasjon projisert på en vegg fra vognen. Videoen er 03:43 minutters lang, hvor vi hører en mann som plystrer en kurdisk sang, men for hver gang sangen plystres på nytt går det saktere og saktere til plystringen til slutt nesten blir kvalt til umenneskelige lyder.

 

Shwan Dler Qaradaki (f. 1977, Kurdistan) bor og jobber i Oslo. Shwan kom til Norge som politisk flyktning i 1999, og er utdannet ved Kunstakademiet i Suleimany (1997) og Kunsthøgskolen i Oslo (MFA, 2009). Shwan har en rekke separatutstillinger blant annet Kunstplass for Contemporary Art, Oslo (2022); Galleri Ullinsvin, Vågå (2021); Small Projects, Tromsø (2019); Kunstnernes Hus, Oslo (2017), og Spriten Kunsthall, Skien (2013). Han har de siste årene mottatt en rekke pris og stipender, blant annet Oslo Bys kunstnerpris (2013), Norsk Kulturråds nykommerpris (2015) og Kistefos kunstpris (2020).

Støttet av: Norsk kulturråd og Fritt Ord

(EN)

In his works, Shwan Dler Quaradaki explores the relationship between art and war. By using the experiences which he himself and others have had – of war, of living under a totalitarian regime and suffering the consequent loss of freedom – he makes ‘human dignity’ a main theme in his works. With a critical eye, he investigates how dramatic events in life affect people’s self-image and understanding of themselves. He combines his own voice with those of others to tell stories from our own time. 

The work A Trip with My Father in Town (03:43 min.) springs from Shwan’s own childhood experiences of being in the company of his father: a policeman, then a cloth-seller, but also a secret member of the Kurdish resistance movement. In 1982, when his father retired from the police force, he continued his secret political activity. During the 1980s and ‘90s he bought a wagon and used it as a cloth-selling cover operation for going here and there in the town of Suleimany, passing on political messages to other secret members of the resistance. He was arrested repeatedly, imprisoned and eventually sent into exile by the Iraqi regime. Shwan came to know the town through his father’s eyes and reflections on the political challenges the Kurds experienced at that time in Kurdistan. A Trip with My Father in Town is presented as a video installation projected from a wagon and onto a wall. As we watch it, we hear a man repeatedly whistling a Kurdish song, but for each time the song is whistled, it goes slower and slower, until eventually the whistling is almost totally choked off and transformed into inhuman sounds.

 

Shwan Dler Qaradaki (b. 1977, Kurdistan) lives and works in Oslo. He came to Norway as a political refugee in 1999. His initial studies were at the art academy in Sulaimani, but he completed his MA at Oslo National Academy of the Arts (2009). He has exhibited widely, most recently (a selection) at Kunstplass for Contemporary Art, Oslo (2022), Galleri Ullinsvin, Vågå (2021), Small Projects, Tromsø (2019), Kunstnernes Hus, Oslo (2017) and Spriten Kunsthall, Skien (2013). In recent years he has received several prizes and grants, among others, the City of Oslo’s Art Prize (2013), Arts Council Norway’s debutant prize (2015), and the Kistefos Art Prize (2020). 

Supported by: Arts Council Norway and The Fritt Ord Foundation

2021_BHF_skulpturtriennalen_WebRes_73.jpg